Tigerhonan

Gå ner i vikt med hjälp av KBT

Publicerad 2014-09-14 20:09:40 i Min resa,

Är det någon av er som har testat den metoden? Hur har det fungerat för dig? Jag såg boken på biblioteket igår när jag var där och tänkte, varför inte? Det kan ju faktiskt fungera. Så jag har läst inledande del och nu ska jag skriva "dagbok" i en vecka där jag dokumenterar händelser/känslor som leder till att jag tröstäter. Grejen med den metoden är att man ska ändra sitt ätbeteende och inte tröstäta som många av oss överviktiga gör. Det handlar om att ändra tänkandet och inte bara maten och motionen. Många av oss äter säkert redan bra mat och rör på oss men att vi inte går ner i vikt eller stannar på målvikten beror på att vi tröstäter när något under dagen inte har gått så bra. När dagboken är klar efter en vecka ska jag ge mig på deras kostprogram och de 9 olika stegen för att ändra mitt matbeteende. Varje steg tar en vecka. När det är klart hoppas jag på att jag ska ha ändrat min syn på mat, känslor och händelser till det bättre så jag slutar att tröstäta/hetsäta. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Vikten av

Publicerad 2014-09-15 08:47:06

Jag har inte testat och spar boktipset tills jag kommer till bibblan själv.
Däremot tror jag att det sitter i huvudet och hur vi tänker, så ska bli riktigt spännande att få följa din resa i kbt och viktnedgång

Postat av: Elin

Publicerad 2014-09-15 13:12:41

Kognitiv beteendeterapi är riktigt intressant tycker jag!

Svar: Ja det tycker jag också. Samma sak med dbt :)
Tigerhonan

Postat av: mot plus

Publicerad 2014-09-15 16:08:21

hört en del om den metoden, verkar bra!

Postat av: Sofie

Publicerad 2014-09-16 07:46:20

Jag har kört den boken under mina 12 veckor o funkar bra. Har ändrat mitt synsätt på mat. Dock kommer det alltid vara en kamp eftersom det också varit ett missbruk.

Svar: Härligt att det fungerat bra för dig! Detsamma kommer det nog vara för mig eftersom det är ett missbruk för min del också.
Tigerhonan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela